Umeå, den största staden i Norrland, har ett urval av privata och offentliga aktörer för den som behöver tandvård. De flesta kliniker är centrerade kring centrala Umeå, men tandläkare finns även i till exempel Ersboda och Umedalen.

Oavsett om du går till en privat eller offentlig klinik, bör du givetvis kunna vänta dig god vårdkvalitet. Det stora urvalet gör att du kan hitta och välja en tandläkare som verkar särskilt kunniga om den behandling du är intresserad av. Må det så vara bettskena, tandimplantat, tandreglering eller något annat.

Behandlingar hos tandläkaren i Umeå

Exakt vilka behandlingar, i detalj, som erbjuds kan variera lite mellan olika kliniker. I stort sett är det dock samma ingrepp som utförs. Här ger vi ett par exempel på vad du kan behandlas för i Umeå.

Tandlossning

Att behandla tandlossning innebär ofta att man arbetar förebyggande. Normalt är tandlossning en reaktion på en inflammation, att kroppen svarar på bakterier som finns längs tandköttet. Tecken på inflammationen kan till exempel vara att det börjar blöda vid tandborstning, eller när man använder tandtråd. Bakterierna kan visa sig i olika former. De kan vara i form av mjuka beläggningar – som brukar kallas för plack – eller hårda beläggningar, som brukar kallas för tandsten. När din tandläkare behandlar dig kommer sannolikt ett stort fokus att ligga på de bakomliggande orsakerna. Varför uppstod inflammationen från början?

Det mest effektiva man kan göra är att vara noggrann med att regelbundet hålla rent runt tänderna. Inflammationen kan skapa en grop i tandköttet där bakterierna kan frodas i lugn och ro. När de angriper käkbenet förstörs tandfästet så kan tandlossning uppstå.

Skalfasader och tandblekning Umeå

Skalfasader används för att få skadade tänder att se hela ut. De är tunna, gjorda av porslin och limmas på tandens framsida. En fördel med behandlingen är att den är skonsam, och att endast mycket lite tandsubstans behöver avlägsnas. Främst använder man skalfasader på framtänderna – som ju syns mest – men liknande tekniker används även på tänder längre bak i munnen. Dock brukar det då kallas för porslinsinlägg.

För att resultatet ska bli bra, är det viktigt att fasadernas färg och form anpassas efter de omgivande tänderna. Tandläkaren tar fram rätt färgnyans och använder sedan ett slags lim för att sätta fast skalfasaden. En duktig behandlare kan sätta fast dem på så vis att ingen kan märka att det inte är riktiga tänder.

Bettskena

Stress kommer med många fysiska symptom, varav en del är koncentrerade till mun och hals. Tandgnissling, tandpressning och spänningshuvudvärk är sådana symptom, och kan, i många fall, lindras med hjälp av en bettskena. Orsakerna till att det spänner kan variera ganska mycket från person till person, så det är viktigt att det bedöms på ett individuellt plan.

Bettskenan bär man under natten, för att avlasta leder och muskler. Det här, i sin tur, minskar på spänningen och därmed de besvär som kan uppstå av det.

Akut tandläkarvård i Umeå

En del kliniker i Umeå är mer inriktade på akut tandvård än andra. Det passar för den som upplever mycket smärta och som helt enkelt inte har tid att köa. Till exempel kan du erbjudas en tid inom ett dygn, hos rätt klinik. Av förklarliga skäl är begreppet akut inte lika vanligt inom tandläkarvården som i den övriga vården. Det går inte bara att gå in hos en klinik och sätta sig och vänta. Du måste normalt boka en tid för akut tandvård, trots att det är just akut.

Tandläkare känner till tandvärk och munbesvär kan leda till stora problem i vardagen. Intensiv tandvärk kan göra det svårt att sova eller att koncentrera sig, till exempel. Dessutom finns det bara fördelar i att få vård så fort som möjligt. Normalt är till exempel tandvärk ett tecken på att något är fel med tänderna, och ju tidigare felet avhjälps, ju större chans finns det för bättre resultat.

Tandvärk kan ha många olika orsaker. Vanligt är till exempel att man har visdomständer som håller på att tränga ut, och som trycker mot tuggtänderna. En annan vanlig anledning till det är att bakterier har angripit tandnerven, vilket kan ske när man har haft karies under en längre tid.

Akutvård kan lämpligen även uppsökas när en fysisk skada har skett. Har du slagit ut en tand till exempel, bör du kontakta en klinik snabbt. Chansen att tanden kan sättas tillbaka igen, och växa fast, minskar ju längre tid som går.

Tandvårdsrädsla i Umeå

Tandvårdsrädsla är inget ovanligt, varken hos den unga eller den vuxna befolkningen i Sverige. Kort och gott innebär det att man känner ett obehag inför att besöka tandläkaren. För ungefär fem procent av vuxna svenskar är dessa obehagskänslor dock så starka, att man helt väljer att undvika tandvård.

I Umeå finns flertalet kliniker och tandläkare. De flesta har säkerligen god erfarenhet av att hantera patienter med tandläkarskräck. Samtidigt kan fobin vara så stark att man alltså väljer att inte ens gå till kliniken. Det här kan i längden leda till sämre tandhälsa, vilket i sin tur kan leda till såväl praktiska som estetiska besvär.

Det finns hjälp att få för den som har tandläkarskräck. Om man vet att man har det, är det bra att söka vård för det så tidigt som möjligt. Det finns speciella tandvårdsmottagningar där man behandlar patienter med tandvårdsrädsla. En annan idé kan vara att ta kontakt med en tandläkare man känner stort förtroende för, och ta upp sin fobi med denne.

Ett annat sätt att få vård för tandläkarskräck är att kontakta vårdcentralen och be om en remiss till en klinik som har utbildning för att behandla tandvårdsrädsla.

Var finns tandläkarna i Umeå?

De flesta tandläkarna i Umeå finns kring stadskärnan. Tre stycken ligger till exempel på Storgatan, och flertalet kliniker finns precis däromkring. Kliniker finns även i områdena omkring stadens centrum. Teg, Umedalen och Ersboda har till exempel en tandläkare var.

Bor man i omgivande orter är det Umeå man åker till för tandvård. Det finns visserligen ett fåtal kliniker i mindre samhällen med relativ närhet till Umeå, men för många i regionen är det just Umeå som är närmast.